Szkoła Podstawowaw Wygodzie otrzymała dofinansowanie w wysokości 27700zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi w formie dotacji w ramach Konkursu pn. „Moja wymarzona ekopracownia”. Ekopracownia, która zostanie utworzona w ramach projektu pn. Utworzenie ekopracowni ”Kraina młodych przyodników” w Szkole Podstawowej w Wygodzie obejmuje utworzenie ekopracowni przez zapewnienie jej nowoczesnego wyposażenia technicznego oraz różnorodnych pomocy dydaktycznych, jak również stworzenia i wdrożenia w określonym czasie programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu zasobów pracowni.
Nauka w ekopracowni będzie sprzyjała rozwojowi uczniów, przyczyni się do wzrostu zainteresowania przyrodą i zainspiruje dzieci do podejmowania działań na rzecz środowiska przyrodniczego. Dzięki wyposażeniu nowej pracowni realizacja celów programu z przyrody będzie w pełni możliwa. Edukacja ekologiczna i przyrodnicza będzie miała formę niezwykle ciekawą i przyjemną dla uczniów, co wpłynie na wzrost ich motywacji do nauki. Możliwość zastosowania takich środków dydaktycznych ,jak: tablica interaktywna, rzutnik multimedialny, mikroskopy¸ symulatory procesów przyrodniczych pozwolą na bezpośrednią obserwację środowiska przyrodniczego oraz zjawisk w nim zachodzących. Realizacja programu edukacyjnego w nowoczesnej pracowni pozwoli na znaczący wzrost świadomości ekologicznej, wiedzy i umiejętności uczniów oraz osiągania przez nich sukcesów. Zaangażowanie uczniów, rodziców, nauczycieli i środowiska lokalnego w aktywną ochronę przyrody przyczyni się do poprawy jakości i stylu życia. Nowoczesna edukacja ekologiczna będzie ukierunkowana na zapewnienie uczniom dostępu do wiedzy teoretycznej oraz wykorzystania jej w praktyce. Nauka w ekopracowni umożliwi uczniom zdobycie umiejętności perspektywicznego myślenia, dzięki prowadzeniu obserwacji i doświadczeń, a także prowadzeniu zajęć w terenie oraz analizy ich wyników przy wykorzystaniu wyposażenia powstałej pracowni. Ogólnym celem programu edukacji ekologicznej jest wzbudzenie wśród uczniów zainteresowania ekologią i otaczającym światem przyrody. Ponadto, realizacja programu ma przyczynić się do kształtowania świadomości ekologicznej i właściwych postaw wobec środowiska – rozwijanie poczucia odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi. Program ma na celu umożliwienie uczniom rozumienia związków przyczynowo-skutkowych w relacjach zachodzących między człowiekiem a przyrodą, pogłębianie ich wiedzy na temat świata, fauny i flory oraz problemów ochrony środowiska. Założenia programu edukacyjnego opartego na wykorzystaniu pracowni ekologicznej dofinansowanej w ramach zadania pn. Utworzenie ekopracowni „Kraina Młodych Przyrodników” w Szkole Podstawowej w Wygodzie: - program opiera się na treściach zawartych w podstawie programowej z przyrody w szkole podstawowej i zawiera również zagadnienia wykraczające poza treści ujęte w podstawie programowej, - okres realizacji programu – 1 rok, -program obejmuje uczniów z klas I-VI szkoły podstawowej, -pracownia będzie wykorzystywana w ciągu tygodnia do prowadzenia: *zajęć z przyrody w wymiarze 9 godzin tygodniowo, co daje 288 godziny w ciągu roku szkolnego, odpowiednia: klasa IV- 96 godzin, klasa V- 96 godzin, klasa VI –96godz. * zajęć pozalekcyjnych –„Opowieści o przyrodzie” –15 godzin w ciągu roku, zajęcia dla kl. I-III. Zastosowane zostaną następujące metody pracy: pogadanki, mini wykłady, obserwacje, przeprowadzanie doświadczeń, metody aktywizujące: „burza mózgów”, „ drzewo decyzyjne”, mapa mentalna, inscenizacja, śnieżna kula, analiza plansz, map, programów multimedialnych, rozwiązywanie zadań z kart pracy, rozwiązywanie testów z zakresu ekologii i ochrony środowiska, projekcja filmów, korzystanie z Internet, wykonywanie plansz, ulotek informacyjnych oraz prezentacji multimedialnych, przygotowanie wiadomości o tematyce ekologicznej na gazetki szkolne, oznaczanie gatunków roślin i zwierząt za pomocą klucza, zajęcia w terenie, przygotowanie konkursów szkolnych, udział w konkursach, uczestnictwo w wycieczkach, udział w ogólnopolskich akcjach na rzecz ochrony środowiska naturalnego, organizacja uroczystości o charakterze ekologicznym. Podsumowując, edukacyjny program ekologiczny „Przymierze z przyrodą” oparty na wykorzystaniu ekopracowni składa się z czterech integracyjnych części:
- Treści z zakresu edukacji ekologicznej i przyrodniczej realizowane na lekcjach przyrody w szkole podstawowej
- Ekologiczne zajęcia pozalekcyjne dla klas IV-VI
- Zajęcia pozalekcyjne – „Opowieści o przyrodzie” zajęcia dla klas I-III
- Inne formy realizacji edukacji ekologicznej – Sprzątanie Świata, obchody Dnia Ziemi i organizowany z tej okazji konkurs: Międzyszkolny Konkurs Ekologiczny dla uczniów szkół podstawowych powiatu łowickiego, Turniej wiedzy przyrodniczej dla klas I-III, udział w akcjach zbiórki surowców wtórnych, działalność Szkolnego Koła LOP.
Pracownia w ciągu roku będzie także udostępniana wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy będą zainteresowani realizowaniem zagadnień o tematyce ekologicznej. Zakupione w ramach projektu meble oraz wyposażenie zostały usytuowane w sposób zapewniający uczniom jak najlepsze warunki nauczania. Zakupiona tablica interaktywna jest umieszczona na ścianie za biurkiem nauczyciela, projektor –na suficie. Na stoliku nauczyciela znajduje się laptop wraz z oprogramowaniem . Biurko usytuowane jest tak, aby zapewniało wszystkim uczniom dobrą widoczność. Stoliki jednoosobowe i krzesła ustawione są w trzech rzędach, uczniowie mają doskonały dostęp do tablicy interaktywnej. Wszystkie szafki na pomoce dydaktyczne, w tym mikroskopy i preparaty mikroskopowe oraz stojak do przechowywania map są ustawione tak, aby uczniowie mieli łatwą do nich dostępność. Na ścianie po lewej stronie drzwi wejściowych została umieszczona fototapeta przedstawiająca krajobraz naturalny. W oknach są zamontowane zielono – żółte rolety. Ekopracownia jest wykorzystywane w celach innych niż edukacja ekologiczna: prowadzenia zajęć komputerowych, prowadzenia godzin z wychowawcą, przygotowania uczniów do konkursów i turniej, prowadzenia zajęć otwartych dla rodziców, rad szkoleniowych i konferencji metodycznych. W realizacji programu edukacji ekologicznej w roku szkolnym 2015/2016 przy wykorzystaniu ekopracowni bierze udział 70 uczniów naszej szkoły oraz inni uczniowie zapraszani na lekcje otwarte. W utworzenie ekopracowni zaangażowani są rodzice oraz pracownicy szkoły. Pomoc rodziców oraz pracowników szkoły ma charakter niefinansowy, tzn. nie otrzymali z tego tytułu żadnych dodatkowych wynagrodzeń. Rodzice oraz pracownicy szkoły wykonali następujący zakres prac: - wynoszenie i usuwanie mebli i wyposażenia obecnie znajdującego się w klasie,
-malowanie klasy, - przyklejenie fototapety, - zamontowanie nowych mebli i krzesełek, - ustawienie zakupionych mebli i wyposażenia, - wykonanie prac porządkowych po zakończeniu prac remontowych pracowni. Koszt zakupu materiałów do malowania pomieszczenia pracowni został sfinansowany przez rodziców.
link do strony:
link do strony: www.zainwestujwekologie.pl