Szkoła Podstawowa w Niedźwiadzie

Zielona szkoła 2017

wspinaczka-ruchomy-obrazek-0004

Uczniowie Zespołu Szkół Stowarzyszenia na Rzecz Rozwoju Oświaty Gminy Łowicz na tegoroczną zieloną szkołę wybrali się do Wrocławia i Kotliny  Kłodzkiej. Zwiedzili wrocławskie Afrykarium będące unikatowym  na skale światową kompleksem przedstawiającym różne eksponaty związane ze środowiskiem wodnym Afryki. Zobaczyli zwierzęta zamieszkujące plaże i rafę koralową Morza Czerwonego, rzekę Nil, krainę Wielkich Rowów Afrykańskich ,głębie kanału Mozambickiego, plaże Wybrzeża Szkieletów, Dżunglę dorzecza Kongo. Wszystkie morskie stworzenia zrobiły na nas ogromne wrażenie kiedy przepływały dookoła, a  my staliśmy w szklanym tunelu. Następnie odwiedziliśmy rynek i wrocławskie krasnale. Na nocleg oraz obiadokolacje udaliśmy się do Ośrodka Sportu i Rekreacji w Polanicy Zdroju. Następnego dnia „ drogą stu zakrętów” dojechaliśmy do rezerwatu Błędne Skały. Jest to labirynt szczelin i zaułków niekiedy niezwykle wąskich, oddzielających bloki skalne z  kilkunastometrowej wysokości. Z Błędnych Skał udaliśmy się do uzdrowiska  Kudowa Zdrój. W 1636 roku powstały tam pierwsze urządzenia kąpielowe do celów leczniczych. Potem następowała rozbudowa obiektów leczniczych, pijalni wód i obiektów sanatoryjnych. Podstawę leczenia stanowią wody mineralne.  Znajduje się tam dziewięć źródeł wód mineralnych. Każdy uczestnik mógł posmakować wody z tych źródeł.  Zwiedziliśmy Park Zdrojowy w Dusznikach Zdroju .Usytuowany jest tam Dworek im. Fryderyka Chopina, w którym odbywają się koncerty fortepianowe. Wieczorem można podziwiać pokaz „ Kolorowej Fontanny”. Byliśmy w Międzygórzu” tam znajduje się wodospad Wilczki-najwyższy i największy w Masywie Śnieżnika, drugi co do wysokości w Sudetach. Wokół wodospadu rośnie piękny, stary las mieszany i wznoszą się malownicze skałki. Nad wodospadem znajduje się mostek , a wokół niego wyznaczono ścieżki oraz schodki prowadzące do tarasów widokowych, tak by można było oglądać wodospad i wąwóz z każdej strony. Zwiedzaliśmy Kaplicę Czaszek w Czermnej- wielki wspólny grobowiec ofiar wojen śląskich z lat 1740-1742 i 1744-1745 oraz chorób zakaźnych z XVIII w. Kaplica Czaszek to jedyny tego typu obiekt w Polsce i jeden z trzech w Europie. W czwartek uczniowie zdobyli Szczeliniec Wielki ( 919m.n.p.m.) Ze szczytu mogli podziwiać piękne krajobrazy – panoramę Gór Stołowych, a w czasie wędrówki niesamowite formy skalne. Odwiedziliśmy również Sanktuarium Matki Bożej Wambierzyckiej Królowej Rodzin -monumentalna budowla wznosząca się nad niewielkim rynkiem , do której prowadzą równie monumentalne schody. Kościół ma ciekawą barokową architekturę oraz bogaty i cenny wystrój z XVIII w. Ostatniego dnia przed południem zwiedziliśmy Kłodzko, gdzie uczniowie poznali historię miasta , a w Twierdzy Kłodzkiej przewodnik opowiedział o historii fortyfikacji. Z bastionów górujących nad Kłodzkiem oglądali panoramę miasta oraz góry otaczające Ziemię Kłodzką. Nie zabrakło tez spaceru  labiryntami.

Bogaty program dostarczył wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń . Poznawanie swojego kraju , jego historii, zabytków przyrody i zwyczajów ludzi przez możliwość obcowania z nimi choć przez chwilę pozwala doceniać piękno naszej Ojczyzny. Podróże dają nam alternatywę czynnego spędzania czasu wolnego, rozbudzają ciekawość świata.